bh_pæd_bind_I_forside_screen

Pædagogprofessionens historie og aktualitet – Kamp og status (bd.1). De lange linjer i børnehaveinstitutionens og pædagogprofessionens historie 1820 til 2015.

DKK259.95

Ophold i institutioner er blevet et vilkår for danske børn. Over 95 % af os tilbringer barndommen i vuggestuer, børnehaver, aldersintegrerede institutioner eller dagpleje, før vi kommer i skole. Hvor stammer denne konstellation mellem familien, børneinstitutionen og skolen fra? hvorfor opstod den? Og hvordan har den udviklet sig?

Pædagogprofessionen får med denne bog et Danmarkshistorisk løft. Dens udvikling viser sig at være vævet sammen med den bredere historie om ændrede børnesyn og familiesyn, fattigdom og klassekamp, kønsroller og kvindekamp, befolkningspolitik, sundheds-og socialpolitik, familiepolitik og børnepolitik – kort sagt statens forhold til befolkningens børn.

I dette bind tegnes de lange linjer i børnehavens og pædagoggerningens historie fra de første asyler i 1820’erne og de første børnehaver fra 1871 over de tidligste uddannelsesinitiativer i årene omkring 1900, videre til Dagtilbudsloven i 2007 og frem til den seneste reform af pædagoguddannelsen i 2014.

KØB BIND 1 HER

Anmeldelser

Der er ikke nogle anmeldelser endnu.

Vær den første til at anmelde “Pædagogprofessionens historie og aktualitet – Kamp og status (bd.1). De lange linjer i børnehaveinstitutionens og pædagogprofessionens historie 1820 til 2015.”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *