bh_pæd_bind_II_forside_screen

Pædagogprofessionens historie og aktualitet – Kald og kundskab. Brydninger i børnehavepædagogikken 1870 til 2015. Bd.2.

DKK219.95

Med det moderne gennembrud indledes en række brydninger i børnehavepædagogikkens historie. Ud røg i første omgang de gamle asylers mål om at ’åbne børnenes hjerter for fromhed og gudsfrygt’. Ind kom Fröbels pædagogik, der i Danmark hurtigt skulle blive forbundet med tidens nye videnskabelige idealer for børne-og udviklingspsykologi.

Siden har pædagogiske ideer, teorier og ideologier tørnet sammen. Centralt i dette bind står striden om grundlaget for pædagogfagets viden. På tværs af historien behandles fire afgrænsede perioder fra 1870 til i dag.

Vi følger de dominerende aktører og deres ideer i moderniseringen af Fröbels tænkning og i bruddet med den, efterhånden som Montessoris udviklingspædagogik vinder udbredelse  i 1920’ernes Danmark. Vi overværer kampen mellem 1960’ernes vækstpædagogik og de nye og mere strukturerede former for børnepædagogik, der i 70’erne sætter temaet ’socialisering’  i centrum. Endelig får vi indblik i det fokus på læring og kompetenceudvikling, der har præget synet på børn og barndommen  siden midten af 1990’erne.

KØB BIND 2 HER

Anmeldelser

Der er ikke nogle anmeldelser endnu.

Vær den første til at anmelde “Pædagogprofessionens historie og aktualitet – Kald og kundskab. Brydninger i børnehavepædagogikken 1870 til 2015. Bd.2.”

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *